- Tips werkgevers
- Tips sollicitanten
Tips voor werkgevers
Hoe behoud ik mijn personeel? Het is vraag die veel werkgevers zich afvragen. Geen wonder, gemotiveerd personeel is zeer schaars in deze krappe arbeidsmarkt. Goed personeel vinden is een hele uitdaging en kostbaar. Gemiddelde wervingskosten ligt rond € 3.500,-. Een behoorlijke investering, des te meer reden om je personeel te behouden.
- Werknemers voelen zich niet gewaardeerd.
- Werknemers voelen zich niet gezien, maar een nummer.
- Te hoge werkdruk
- Er is geen fijne werksfeer, geroddel.
- Geen uitdaging
- Geen mogelijkheid om interne opleidingen te volgen.
- Niet tevreden over het salaris.
Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een goede bedrijfsstructuur en korte lijnen met je werknemers te houden. Behouden van personeel is nog moeilijker, met name als de banen voor het oprapen liggen. Daarom is goed om te weten hoe je je personeel behoud. Hoe meer goede werknemers je aan boord kunt houden, hoe groter de kans is dat je bedrijf gezond blijft en kan groeien. Ga dus actief aan de slag met personeelsbehoud. Ze zijn ten slotte het visitekaartje van je bedrijf.
Wanneer je als werkgever goed personeel in huis heb moet je hier zuinig op zijn, ze zijn ten slotte het visitekaartje van je bedrijf. Daarnaast is personeel opleiden tijdrovend en brengt dit de nodige kosten met zich mee. Wanneer personeel die lang in dienst zijn ontslag nemen moet je weer nieuw personeel werven en opleiden. Daarom is het slimmer om goed personeel bij je te houden, maar hoe doe je dat?
Als werkgever moet je interesse hebben in je personeel, dit begint al bij het sollicitatiegesprek. Door bijvoorbeeld de verjaardag, trouwdag etc te noteren en hier later aandacht aan te besteden. Wil de werknemer een opleiding volgen? Zo ja, ga na of dit bedrijfsmatig mogelijk is en hou je werknemer op de hoogte. Ga na waar de interesse van de werknemer ligt, dit zijn tevens de sterkste punten. De sterkste punten kunnen ingezet worden binnen het bedrijf.
De begin periode van de nieuwe werknemer is erg belangrijk, zorg dat de werkgever aansluiting vind binnen het bedrijf en binnen het team. Maak de werknemer wegwijs binnen het bedrijf.
Wat zijn de missie en visie?
Geef de medewerker handvaten zodat diegene snel binnen het bedrijf van alles op de hoogte is. Vraag na of alles duidelijk is.
Duidelijke communicatie is heel belangrijk.
Voer evaluatiegesprekken, bijvoorbeeld na 1 maand en na 3 maanden. Voldoet de medewerker aan de verwachtingen? Hoe vind de werknemer het zelf gaan? Is de bedrijfsvoering duidelijk? Zijn de werkzaamheden duidelijk?
- Open communicatie
- Plezier en uitdaging
- Waardering en erkenning
- Groei en ontwikkeling
- Werk-prive in balans
Grote kans dat je met deze tips je personeel langer behoudt.
Tips voor sollicitanten
Een goede voorbereiding is het halve werk. Lees de vacature aandachtig door, wat houdt de functie in en wat wordt er van je verwacht.
Wat spreek je aan van de functie? Waar wordt je enthousiast van en waarom?
Kijk op de website van het bedrijf, wat voor bedrijf is het en waar onderscheid het bedrijf zich in?
Wat is de missie en visie?
Bereid een goede vraag voor die je tijdens het sollicitatiegesprek kan stellen. Laat uit je vragen blijken dat je research naar het bedrijf heb gedaan. Waarom ben jij de perfecte kandidaat?
Kijk van te voren hoe lang de reistijd met eigen vervoer of openbaar vervoer is en hou rekening met oponthoud. Het beste is om een kwartier van te voren aanwezig te zijn.
De kledingstijl is afhankelijk van het bedrijf en branche waar je solliciteert en afhankelijk van de functie. In de meeste bedrijven is casual prima, maar binnen sommige bedrijven wordt verwacht dat je in pak komt. Het belangrijkste is dat je iets aantrekt waar jij je prettig in voelt waardoor je ontspanner overkomt tijdens het sollicitatiegesprek.
De eerste indruk kan je maar één maken. Het is daarom belangrijk om hem in één keer goed te maken.
Tips voor een goede eerste indruk:
Hieronder staan de belangrijkste tips voor een goede eerste indruk bij je sollicitatie. Sommige doe je vast van nature al goed. Andere zijn nieuw voor je. Pik er één of twee uit waar je op let, dat is al genoeg.
- Smile (maar niet gemaakt)! Met een leuke glimlach sta je 1-0 voor Wees beleefd.
- Stel jezelf netjes voor, zeg ‘u’ als je denkt dat de situatie daarom vraagt en vergeet ‘alsjeblieft’ en ‘dankjewel’ niet.
- Je kunt het ijs breken met een gemeend compliment. Een neutraal compliment, bijvoorbeeld over het kantoor of de sfeer.
- Door hulp aan te bieden laat je zien dat je attent bent. De deur openhouden is een mooie.
- Ook attent: namen onthouden. Je moet natuurlijk wel weten met wie je een gesprek hebt. Als je in het gesprek subtiel iemands naam gebruikt, kun je sympathie opwekken. Subtiel, met een grote S. Anders wordt het gemaakt.
- Rust en zelfvertrouwen zijn top, maar arrogantie gaat te ver.
- Neem een actieve houding aan. Dus niet met je hoofd op je hand leunen of achterover gezakt zitten. Dat komt ongeïnteresseerd over.
- Goed luisteren naar je gesprekspartner, heel belangrijk. Je komt er sympathiek mee over. Luister dus goed naar wat er gevraagd wordt, zonder direct al een antwoord in je hoofd te bedenken en uit te tunen. Laat je gesprekspartner rustig uitpraten.
- Begrijp je iets niet? Vraag het gewoon. Je kunt niet alles weten, dat verwacht niemand van je.
Geef de medewerker handvaten zodat diegene snel binnen het bedrijf van alles op de hoogte is. Vraag na of alles duidelijk is. Duidelijke communicatie is heel belangrijk.
Door iets over je zelf te vertellen maak je een connectie met je gesprekspartner. Houdt het echter wel luchtig en niet te gedetailleerd. Vertel daarna iets over jouw werkervaring welke aansluiten bij de functie waarop je solliciteert en verkoop je zelf. Waarom ben jij de aangewezen kandidaat?
Bij afsluiten van het gesprek is er nog tijd voor vragen. Hierbij is het belangrijk dat je de vraag die je voor heb bereid stelt.
Vraag naar de verdere sollicitatieprocedure. Wanneer kan je terugkoppeling verwachten?
Hopelijk heb je goed nieuws en heb je die gewilde baan binnen. Mogelijk zal je uitgenodigd worden voor het arbeidsvoorwaardengesprek. Dit is wel per sector en bedrijf verschillend. Wanneer het bedrijf een Cao volgt kan je zelf in het Cao van te voren opzoeken wat je bruto uurloon zal worden, zo ben je voorbereid welk salaris de werkgever je mogelijk gaat bieden.
Ben je niet aangenomen? Erg jammer, maar geen man overboard. Je heb nu meer ervaring in het voeren van een sollicitatiegesprek. Vraag het bedrijf waarom je niet bent aangenomen en of ze nog tips hebben. Dit advies neem je mee in je volgende sollicitatiespeek, grote kans dat je het volgende sollicitatiegesprek meer succes hebt!